Making Music



During the holidays, I had the opportunity to be in California with all six of my grandchildren. After a rousing Wii music game, three of my granddaughters picked up the ukulele and some costumes, then proceeded to serenade the rest of us. One of the adults present called out, "That sounds just awful." Maybe it did, but the effort impressed me. Here were three girls who were not afraid to take a chance and exhibited great planning strategies. We know how critical it is to teach children thinking skills and to take a chance. Sir Ken Robinson, an expert on creativity, says, "If they don't know, they will have a go." Children are natural risk takers, but adults often shut down their comfort level for taking risks. This has great impact on thinking skills and creativity. To encourage taking risks and developing thinking skills, adults should:



1. Allow the "awful music," realizing that the process the child developed is what should be encouraged, not shut down. Don't worry about the product.

2. Look for toys and materials that need a process of development. Instead of a coloring book (no thinking there), provide construction paper, scissors and glue (endless process). The end product doesn't really matter.

3. Encourage an atmosphere of taking risks. Recently, a child I know filled the sink with water and started floating her shoe in the water. I applaud her mother who did not get upset and yell, "What are you doing?" She simply asked calmly, "So, what are you doing with your shoe." Her daughter said, "Seeing if my shoe can float." "What did you find out?" asked her mom. After a great discussion they cleaned the mess and dried the shoe.

4. Do projects together. Routinely do projects with the child and allow him to suggest many of the procedures. Even if you know it may not 'work.' Trial and error is great for thinking. A wonderful resource book for doing projects is, "The Complete Book of Activities, Games, Stories, etc." by Pam Schiller and Jackie Silberg.



My granddaughters can serenade me anytime. It was music to my ears as I was thrilled they created a band. The right notes can come later!

Creer y saber - teoría de la mente




Este vídeo de octubre de 2009 muestra cómo trabajamos con Erik el concepto "ver (oír) conduce a saber": sentamos a Erik de espaldas. La terapeuta se palmea las piernas. Después, con Erik vuelto, pregunta: ¿qué he hecho? - has hecho esto (Erik lo hace). ¿Lo has visto? - No. ¿Y por qué lo sabes? - porque lo he oído. En la siguiente serie: ¿Qué he hecho? - No lo sé. ¿Por qué no lo sabes? - porque no lo sé. ¿Has visto qué he hecho? - No. No lo has visto y por eso no lo sabes. Y en la tercera serie: ¿Qué he hecho? - No lo sé. ¿Por qué no lo sabes? Porque no lo he visto ni lo he oído.

En el capítulo 3 del libro “Teoría de la Mente paso a paso” trabajamos un concepto muy importante: “ver conduce a saber”. Fueron muchos los ejercicios que realizamos, además de las fichas que nos preparó Amaya Padilla.




Ya en el capítulo 4 nos centramos en los diferentes “verbos mentales”: Es importante que el niño conozca y experimente diferentes verbos relacionados con acciones mentales, así como ser capaz de aplicarlos en referencia a otras personas. Comenzamos con los verbos más sencillos: decir, pensar, sentir(se), desear, saber, creer o equivocarse.

Desde que publiqué el librito, hemos seguido trabajando con Erik la teoría de la mente. Los ejercicios han ido aumentando (y los capítulos del libro, creciendo) al mismo paso que Erik mejora más y más sus habilidades en este sentido.

A partir de ahora me va a resultar difícil actualizar el libro debido a su gran volumen de páginas; también he modificado un poco su estructura a medida que avanzo en este tema. Así que iremos capítulo y punto por punto por separado. Estoy preparando un blog específico para que sea más manejable y cómodo para todos. Espero tenerlo listo muy pronto.

Mientras, la nueva estructura del capítulo 4: “Los verbos mentales” queda así:

4.1 Decir y pensar
4.2 Pensar y sentirse
4.3 Desear y sentirse
4.4 Desear, creer y sentirse (donde iremos introduciendo los conceptos de creeencias verdaderas y falsas creencias)
4.5 Creer y saber
4.6 Creer y equivocarse

Hoy voy a subir al blog el apartado 4.5: “Creer y saber”, pues hay ejercicios nuevos muy divertidos que nos enlazan además con el concepto “ver conduce a saber” que ampliamos y repasamos: